نحوه عصب کشی دندان

عصب کشی دندان

نحوه عصب کشی دندان

 

عصب کشی دندان: خارج کردن ریشه یک دندان، تمیز کردن و شکل دادن به فضای کانال و در نهایت پر کردن آن به منظور جلوگیری از نفوذ باکتری به این ناحیه و بازگشت باکتری ها به سیستم اعصاب دندان است.

 

هدف از انجام این کار فراهم کردن امکان باقی ماندن دندان در دهان بدون وجود اعصاب زنده در آن است و به این ترتیب می توان از دندان درد احتمالی در هنگام جویدن غذا جلوگیری کرد و به منظور اهداف زیبایی دندان و طرح لبخند را در محل خود در دهان حفظ نمود.

 

 

هر یک از ما به دلایل مختلفی ممکن است دچار دندان درد شدید شویم، وقتی این درد و عفونت به داخل یا قسمتی که رگ‌های خونی و اعصاب دندان در آن قرار دارند می‌رسد، به غیر کشیدن دندان تنها راه درمان عصب کشی دندان است.

 

در واقع عصب کشی روشی است که در آن قسمت داخلی و نرم دندان به نام پالپ که ریشه و عصب دندان را در بر می‌گیرد تخلیه و از عفونت پاک می‌شود و سپس با مواد مخصوص پر خواهد شد.

 

 


برای دریافت مشاوره تخصصی و رایگان با شماره 09197908136 تماس بگیرید.


 

چه زمانی باید عصب کشی کنیم؟

 

همان‌طور که گفته شد عصب کشی برای شخصی زمانی لازم می‌شود که داخل دندان که پالپ نیز نامیده می‌شود، آسیب دیده یا ملتهب و عفونی شود. توجه داشته باشید که قسمت بالای دندان یا تاج می‌تواند دست نخورده باقی بماند، برداشتن پالپ آسیب دیده یا عفونی بهترین راه برای حفظ ساختار دندان است.

 

توصیه می‌کنیم برای درمان دندان درد از روش خانگی و خودسرانه جلوگیری نکنید و سریعا نزد دندانپزشک بروید تا در صورتی که نیاز به عصب کشی داشتید سریعا اقدامات لازم صورت گیرد.

 

مراحل عصب کشی

 

با درد عصب کشی دندان چه کنیم؟

 

شاید برایتان سوال باشد که آیا عصب کشی درد دارد؟ بهتر است بدانید زمانی که دندانپزشک در حال عصب کشی دندانتان است، شما متوجه دردی را متوجه نمی‌شوید؛ زیرا قبل از انجام عصب کشی داروهای بی‌حسی تزریق خواهد شد.

 

تنها زمانی درد را احساس می‌کنید که داروی بی‌حسی اثر خود را از دست بدهد، ازآنجایی‌که این امر بعد از انجام عصب کشی اتفاق می‌افتد متوجه درد زیادی نخواهید شد. البته درد عصب کشی و تزریق بی‌حسی به آستانه تحمل شخص نیز بستگی دارد.

 

بعد از عصب کشی چه مراقبت‌هایی نیاز است؟

 

دکتر دندانپزشک پس از اتمام عصب کشی مواردی را به بیمار یادآور می‌شود که رعایت نکردن آن‌ها ممکن است درد را افزایش داده و مشکلاتی برای بیمار به وجود آورد. همان‌طور که گفته شد بعد از عصب کشی و بعد از اینکه بی‌حسی از بین می‌رود ممکن است درد در ناحیه دندان و لثه شروع شود و گاهی این درد با تورم لثه نیز همراه خواهد بود. برای اینکه بعد از عصب کشی دندان با مشکلی روبه‌رو نشوید بهتر است نکات زیر را رعایت کنید.

 

  • در صورت درد از داروهایی مانند ادویل، استامینوفن استفاده کنید.

 

  • معمولا درد بیش از یک یا دو روز نباید ادامه‌دار باشد، در غیر این صورت با پزشک خود تماس بگیرید.

 

  • از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.

 

  • بهتر است در ساعات اولیه از نوشیدنی و سپس از غذاهای نرم استفاده کنید.

 

  • بهتر است برای شستشوی دندان از خمیردندان حاوی فلوراید بهره ببرید

 

توجه داشته باشید که با رعایت نکات ذکر شده تنها 1 روز و نهایتا در برخی موارد 2 روز به مراقبت نیاز دارید.

 

 

هزینه عصب کشی دندان

 

هزینه کشیدن دندان به میزان پوسیدگی و آسیب دندان‌ها و تعداد کانال‌های ریشه‌ای که باید برداشته شوند بستگی دارد. برای مشاهده تعرفه دندانپزشکی 1402 روی لینک کلیک کنید.

 

با این حال، هر چه ریشه‌های بیشتری وجود داشته باشد، هزینه آن بیشتر است. ازآنجایی‌که دندان‌های عقب به سختی دسترسی دارند و نمی‌توان به خوبی مانور داد، هزینه عصب کشی آن‌ها بیشتر است. برای اطلاع از هزینه عصب کشی می‌توانید ما با شماره های درج شده در کلینیک دندانپزشکی الماس تهران تماس بگیرید.

 

عصب کشی دندان

 

آیا جز عصب کشی راه دیگری برای درمان وجود دارد؟

 

دندان آسیب دیده‌ای که نمی‌خواهید آن را بکشید قطعا به عصب کشی نیاز دارد؛ اما اگر تاخیر کنید و نسبت به درمان آن بی اعتنا باشید خواهید دید که به زودی دندان‌های مجاور نیز دچار آسیب می‌شوند و عفونت به سایر نواحی اطراف دندان سرایت می‌کند. در نهایت هم دندان آسیب دیده و هم دندان‌های سالم را از دست خواهید داد.

 

دندانی که عصب کشی می‌شود چند سال عمر می‌کند؟

 

در عصب کشی به دلیل پوسیدگی دندان و عفونت ریشه دندان، پالپ دندان برداشته شده و داخل دندان با مواد پر می‌شود. ازآنجایی‌که این دندان آسیب دیده است، نسبت به سایر دندان‌های سالم ضعیف تر است، بنابراین صرف نظر از درمان، همیشه طول عمر کمتری نسبت به سایر دندان‌ها خواهد داشت.

 

تقریبا دندان عصب کشی شده 10 تا 15 سال دوام می‌آورد. البته می‌توانید با استفاده از روکش یا روش‌های دیگر مدت زمان طول عمر آن را افزایش دهید.

 

پیشگیری از عصب کشی دندان

 

با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید. یک رژیم غذایی سالم با درصد کمی از مصرف قند و شیرینی داشته باشید و از نوشیدنی‌های اسیدی مانند نوشابه خودداری کنید.

 

معاینات دندانپزشکی و جرم گیری منظم را انجام دهید و هنگام ورزش از محافظ دهان مخصوص برای جلوگیری از آسیب به دندان‌های خود استفاده کنید.

 

عصب کشی در دوران بارداری امکان پذیر است؟

 

در دوران بارداری توصیه می‌شود که روش‌های زیبایی دندان اعم از کامپوزیت، لمینت و … را انجام ندهید اما اقدامات ضروری دندانپزشکی را انجام دهید.

 

عصب دندان‌ها ازآنجایی‌که امری درمانی بوده و رابطه مستقیم با سلامت فرد دارد بایستی انجام شود اما با توجه به اینکه دستگاه‌های عکس برداری از دندان ممکن است مضر باشد بایستی در این مورد با پزشک مشورت شود. توصیه می‌شود عصب کشی زنان باردار در سه ماهه اول بارداری انجام نشود.

 

نحوه عصب کشی

 

هزینه عصب کشی دندان

 

هزینه کشیدن دندان به میزان پوسیدگی و آسیب دندان‌ها و تعداد کانال های ریشه‌ای که باید برداشته شوند بستگی دارد. با این حال، هر چه ریشه‌های بیشتری وجود داشته باشد، هزینه آن بیشتر است.

 

ازآنجایی‌که دندان‌های عقب به سختی دسترسی دارند و نمی‌توان به خوبی مانور داد، هزینه عصب کشی آن‌ها بیشتر است. برای اطلاع از هزینه عصب کشی می‌توانید ما با در تماس باشید.

 

سخن پایانی

 

در این مطلب نکاتی در رابطه با عصب کشی دندان بیان شد، امیدواریم از این نکات نهایت استفاده را برده باشید، همچنین توجه داشته باشید که بهداشت دهان و دندان اولین و مهم‌ترین قدم در حفظ سلامت دندان‌ها و لثه ها است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم و صحیح از انواع مشکلات دهان و دندان جلوگیری می‌کند.

دسته بندی : دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *