قسمتهای مختلف در ایمپلنت دندان

قسمتهای مختلف در ایمپلنت دندان

 

قسمتهای مختلف در ایمپلنت دندان :

۱-فیکسچر

۲-اباتمنت

۳-کاور اسکرو cover screw

۴-جینجیوال فرمر یا Healing abutment

۵-ایمپرشن کوپینگ

۶-آنالوگ

بدنه ی اصلی یا فیکسچر :

ساختار آن یک پایه از جنس تیتانیوم است که به صورت پیچی بوده که داخل استخوان فک با عمل جراحی ایمپلنت کاشته میشود و با کنار زدن لثه و دسترسی به ساختار استخوان بوده که با استفاده از دریل هایی استخوان را آماده کرده و پایه های ایمپلنت را درون استخوان جای میدهند .

ایمپلنت ها چون از جنس تیتانیوم هستند و خاصیت سازگاری بالایی با بدن دارند به راحتی در استخوان فک قرار میگیرند و هیچ واکنش آلرژیک و غیر طبیعی با بدن ایجاد نمی کنند.

۲- اباتمنت :

برای اینکه پروتز ثابت را روی ایمپلنت دندان قرار دهیم نیاز به قطعه ای داریم که به فیکسچر متصل شود.در واقع این قطعه حکم تاج دندان را دارد و دارای انواع مستقیم و یا زاویه دار هستند.

۳-کاور اسکرو COVER SCREW

پس از اینکه فیکسچر را درون استخوان قرار دادیم در جراحی کاشت دندان دو مرحله ای از کاور اسکرو cover screw استفاده می کنیم.برای جلوگیری از ورود میکروب و مواد غذایی و خون آلوده و جلوگیری از ایجاد عفونت از این قطعه استفاده می کنیم و برای قالبگیری ایمپلنت این قطعه را خارج کرده و از جینجیوال فرمر یا Healing abutment استفاده می نماییم.

۴- جینجیوال فرمر یا HEALING ABUTMENT

در جراحی های ایمپلنت دندان یا کاشت دندان یک مرحله ای از این قطعه استفاده می نماییم که فرم دهنده لثه بوده تا به راحتی اباتمنت درون فیکسچر قرار گیرد و پروتز ثابت به راحتی و بدون آسیب به لثه قرار گیرد.

۵-ایمپرشن کوپینگ

از این قطعه برای قالبگیری ایمپلنت استفاده میشود و در هنگامی که ایمپلنت کاملا جوش خورد داخل فیکسچر قرار میگیرد و نقش کپی کردن از فیکسچر را بازی می کند و در واقع قطر و سایز فیکسچر را به داخل کست انتقال می دهد.

۶-آنالوگ

شبیه سازی شده فیکسچر داخل کست گچی می باشد و و برای مرحله قالبگیری از این قطعه استفاده می کنیم.

برچسب ها: ایمپلنت

دسته بندی : دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *